söndag, november 16, 2008

Bosse har otur när han tänker

Det verkar vara tufft att heta Bosse för den som vill göra anspråk på att ha tur när han tänker. Förra gången var det dåvarande finansministern - denna gången professorn i statsvetenskap Bo Rothstein (visserligen bara kallad Bosse men i alla fall).


Sagde Bosse har i svensk storstadspress dissat bloggosfären som demokratiskt verktyg för att det bland bloggare förekommer ohederliga, tarvliga, rasistiska individer som saknar känsla för hur man uppför sig i det offentliga rummet.

Skulle man förbjuda varje "grupp" som beter sig illa mot varandra i samhället, och gör det utan stil, stod vi snart utan alltifrån professorer till läkare och journalister, och vore snart ganska illa ute. Du som läser kan själv fylla i vad jag tänker här...

För den som lever med den akademiska världen inpå knutarna finns det ju otaliga tveksamma fall där exempelvis professorer är inblandade och det i modern tid. I Göteborg, i Uppsala och på många andra håll. Ofta tvättas byken offentligt - alla sidor får tillfälle att säga sitt - i de medier med redaktionellt urval som Bosse höjer till skyarna. Och sällan sker det med nån särskild elegans eller höjd i vare sig språk eller innehåll.

Det betyder inte att forskarvärlden och professorerna i gemen saknar betydelse för demokrati, kunskapsbyggande och samhällsutveckling. Det betyder bara att det, även i denna slutna lilla värld där Bosse hör hemma, finns människor med svagheter. Oftast får de hållas utan att straffas, om de straffas dyker genast en massa gubbar (de är oftast gubbar) in i klagokören för att försvara attacken mot "den fria forskningen".

Bosse säger: "Till skillnad från flera av mina statsvetarkolleger har jag valt att inte skaffa mig en blogg. Skälet var att jag inte tyckte jag hade så mycket intressant att säga så att det skulle räcka till."

Well, varför håller han då helt enkelt inte tyst? Det kryllar av udda, effektsökande inlägg i debatten från Bosse.
Han vill lägga ner Uppsala universitet (ganska kontroversiellt i Uppsala i alla fall). En gång i tiden hånade han samma universitets rektor för att denne använde en cykel från 40-talet, i stället för något mordernare. Bosse tycker att DNs vetenskapsjournalister är elaka när de inte citerar honom för andras forskning. Han tycker Mistra är elaka som vill styra hans forskning mot - vad var det nu igen? Jaså, miljörelaterad forskning, hm, så märkligt...
Jag tycker han snackat en hel del som skulle platsa i hans definition av en blogg. Men, nej, visst nej. Han tillhör den lilla elit i samhället som har skaffat sig rätten och makten att vädra sina åsikter offentligt. Att sätta agendan. Han fick komma in i finrummet, bland dem som får sätta demokratins agenda.

Det är enkelt för honom att välja bort bloggen som forum. nHan behöver ingen blogg. Han har ju redan fritt inträde till det mediala etablissemangets alla viktiga arenor. Och kan sätta agendan för allt demokratiarbete. Det var det Bosse glömde. Det var så han kom in i klubben bland dom som hade otur när de tänkte.

Jag tänker på Bodil Malmsten som en gång höll på att slå ihjäl en karl med en stekpanna. Det var aldrig någon som ifrågasatte stekpannans förträfflighet...

2 kommentarer:

MJV sa...

jag skulle kunna ha skrivit ungefär så själv - att varför skaffa en blogg när man redan har tillgång till DN Debatt osv. Det är ju klart att det kan kännas överflödigt för Bosse...
Fast jag valde att i mina inlägg i debatten (vi bloggen) gå den andra vägen och köra en superhajp istället, kanske för att jag är så totalt generation x.
Fast allvarligt talat tycker jag att det är lite synd att han inte tog debatten i bloggosfären istället för att sänka ett helt fora. Det är ju trots allt rätt stor skillnad på Ekonomistas.se och Blondinbella.

Jansandred sa...

Hå hå, ja ja. Bo Rothstein bevisar att han bara lever i dåtiden i stället för nutiden. Och har dåtidens lösningar på framtidens problem. När hade han något substansiellt att tillföra debatten?

Kommunikation i det offentliga?