Kommunikation är ett verktyg för att hjälpa alla i en organisation att jobba mot samma mål. Känner inte medarbetaren till målen (och för all del förstår dem) blir det svårt att jobba mot dem. Målen måste alltså kommuniceras. Det brukar de flesta vara eniga om.
Därför brukar ledningar vara noga med att kommunicera nya mål, stödja mellanchefer i arbetet med att översätta och konkretisera målen till aktiviteter inom de olika grenarna av verksamheten. Men efter ett antal VD- eller GD-byten har de flesta organisationer en hel flora av budskap och mål som på olika sätt lever sig kvar. Man glömmer att släcka budskap. De sitter i väggarna.
Ett känt exempel är SASdär Janne Carlzons budskap levde kvar långt in på 2000-talet. Trots idoga försök från nya ledningar att introducera nya mål. De hade glömt att släcka Jannes.
Vad spelar det för roll? Ja, vad händer i en organisation som lever under sådana förutsättningar? För att citera Fem myror är fler än fyra elefanter, i tangons virvlar: "Först så går det framåt; en, två, tre fyra. Sen så går det bakåt; fem, sex, sju, åtta. Sen så går det runt en liten stund. Sen så går det neråt och sen så är det stopp." Nya mål motverkar varandra, drar åt alla håll, organisationen går inte framåt. Och det är ju inte bra.
Hur ska man komma åt det? funderade jag på.
Jag gör lite research. Börjar med att googla: "släcka budskap".
Svar: Inga resultat hittades för "släcka budskap".
Är detta verkligen ett helt oidentifierat problem? För i så fall är det dags för oss kommunikatörer att börja oroa oss. Eller börja dansa tango.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar